Od jakiegoś czasu można mówić o influencerze w kontekście zawodu. Nic dziwnego, twórcy internetowi zyskują coraz większą popularność i nierzadko rezygnują z klasycznej pracy zawodowej na rzecz pozyskiwania zarobku wyłącznie z pracy influencera. Skoro jednak publikowanie treści w social mediach określamy mianem zawodu, to warto by było spojrzeć jakie ten stan niesie ze sobą konsekwencje prawne i podatkowe.

Dziś pominiemy trochę temat podatków i zastanowimy się nad tym, jak influencerzy kreują działania marketingowe.

Na początek zastanówmy się, kogo w ogóle możemy określić mianem influencera.

Kim jest infulencer?

W wielkim skrócie, mianem influencera określić możemy twórcę internetowego, osobę publikującą w social mediach, przykładowo na blogach/vlogach, na YouTube, Snapchacie, Instagramie, Tik Toku lub na innych portalach społecznościowych. Tak naprawdę jednak nie każdy działający w social mediach jest od razu influencerem. Głównym wyznacznikiem tego zawodu (bo inaczej tego nazwać nie można), jest znaczna ilość osób obserwujących poczynania takiej osoby – followersów – oraz wpływ jaki ta osoba na nich wywiera (stąd nazwa: „infulence” = „wpływ”). Osoby najpopularniejsze, z dużymi „zasięgami” określić możemy mianem influencerów.

W social mediach znaleźć można różnego typu influencerów. Ot, dla każdego coś dobrego. Mamy więc osoby zajmujące się modą, makijażem, podróżami, książkami, szeroko rozumianym lifestylem, kuchnią, motoryzacją itp. itd. Influencerzy nierzadko dzielą się z nami swoim prywatnym życiem, co tylko pogłębia nasze przywiązanie do nich. Taki typ nawiązywania kontaktu z potencjalnym konsumentem postanowili wykorzystać przedsiębiorcy.

Influencer marketing

Częstym zabiegiem, z którego korzystają influencerzy jest nawiązanie współpracy z firmą lub marką. Influencer staje się pewnego typu pośrednikiem między firmą a konsumentem. Influencer marketing, bo pod taką nazwą występuje w ekonomii to zjawisko, jest prostszą, często tańszą, alternatywą dla promowania marki w telewizji, prasie czy radiu.

Stosowanie influencer marketingu pozwala przedsiębiorcom:

  • dotrzeć do większej a zarazem bardziej zainteresowanej produktem grupy odbiorców – jak już wspomniałam, influencerzy tworzą treści o określonej tematyce. I tak, nawiązanie współpracy między wydawnictwem a booktuberem w zakresie promowania nowej książki, gdzie booktuber pokaże książkę w swoich social mediach i przykładowo ją zrecenzuje, może okazać się lepszym rozwiązaniem niż umieszczenie kolorowej reklamy na stronie internetowej i liczenie, że ktoś postanowi w nią kliknąć.
  • uwiarygodnić markę – influencerzy są zżyci ze swoimi followersami. Ci drudzy ufają więc ich recenzjom i opiniom na temat produktów, a co za tym idzie, są skłonni zaufać markom, które ci polecają,
  • wspomóc SEO, pozycjonowanie w Google – influencerzy opowiadając o produktach i markach, z którymi współpracuję często umieszczają linki do ich stron i produktów. Dotyczy to przykładowo blogerów umieszczających linki w tekście, jak i vlogerów dodających je do opisu pod swoim filmikiem. Dzięki umieszczaniu linków możliwe jest lepsze wypozycjonowanie firmy w wyszukiwarce,
  • oryginalnie zareklamować treść – influencerzy to osoby kreatywne. Ich sposób przekazywania treści jest różnorodny, co może pomóc w promocji danego produktu. O wiele lepszym wynikiem będzie zlecenie opowiedzenia o danej rzeczy trzem różnym infuencerom niż stworzenie jezdnej reklamy, którą puści się w telewizji. Bo tak naprawdę zyskamy trzy różne reklamy przeciwko jednej (którą i tak konsument pewnie nawet nie obejrzy, bo przełączy kanał).

Rodzaje influencer marketingu

Przejdźmy do rodzajów współpracy, które przedsiębiorca może podjąć z influencerem. Jest to też zarazem część, w której Urząd Skarbowy może zadać sobie pytanie: „Hmm, co by tu sobie opodatkować?”.

Tak jak wielu jest influencerów, tak dużo jest form ich współpracy z markami. Wyróżnić można:

  • otrzymywanie prezentów, które następnie recenzuje się i przedstawia followersom. Produkty te influencer otrzymać może:
    • jako darmowy prezent,
    • jako zamiennik zapłaty usługę, którą świadczy dla przedsiębiorcy (wymiana barterowa)
    • jako rzecz, którą kupił, ale z uwzględnieniem rabatu,
  • zostanie ambasadorem marki – jest to rodzaj długoterminowej współpracy marki z influencerem, przez co staje się on niejako jej twarzą. Najlepszym tego typu przykładem może być Charlize Mystery, polska blogerka modowa, która jest ambasadorka marki Vogue Eyewear,
  • umieszczanie „formatu sponsorowanego” – tak forma najbardziej widoczna jest na YouTube. Influencer współpracuje z różnymi markami i tworzy cykliczne filmiki, których patronem jest marka. Zwykle w czasie trwania filmu pojawia się tzw. „fragment sponsorowany”, podczas którego youtuber opowiada o marce, która jest patronem danego odcinka. Czasami, jak dzieje się przykładowo na kanale „Historia bez cenzury”, tematyka odcinków dostosowywana jest do tego, kto jest jego patronem.

W zależności od rodzaju współpracy, podpisywana jest inna umowa pomiędzy marką a influencerem. O zasadach ich opodatkowania opowiemy w kolejnych częściach z mini cyklu „Influencer a podatki”.

Influencer a podatki (1) Czym jest influencer marketing?